Startuj z nami Dodaj do ulubionych | ||
przedszkole specjalne 100 Kraków rehabilitacja dzieci niepełnosprawnych integracja |
497636 |
„Dziecko jest pięknem ludzkiego bytowania” - Jan Paweł II Integracja jest nowym modelem oświaty, przeciwieństwem oddzielania dzieci zdrowych od niepełnosprawnych. Podstawowym założeniem integracji jest tworzenie środowisk, w których mogłyby działać dzieci na różnym poziomie i o różnym stopniu sprawności psychofizycznej. W myśl tak przedstawionej integracji, już dwa lata spotykają się nasze dzieci (najstarsza grupa) z Prywatnego Przedszkola nr 18 na gimnastyce korekcyjnej z dziećmi z Przedszkola nr 100. Z pomysłem zorganizowania tychże zajęć, przyszła do nas nauczycielka z Przedszkola nr 100 pani Ania Turczynowicz - Suszycka. Wybrała przedszkole prywatne, ponieważ zależało jej na małej grupce dzieci, które raz w tygodniu przychodziłyby do Przedszkola nr 100 na gimnastykę korekcyjną. Nam nauczycielkom, pomysł bardzo się spodobał. Jednak decydujący głos należał do Rodziców naszych wychowanków. W tym celu, zostało zorganizowane zebranie, na którym tę inicjatywę zaakceptowano. Dzięki temu, ich dzieci dojrzewają mając świadomość istnienia rówieśników z różnego rodzaju trudnościami rozwojowymi. Wyrastają w przeświadczeniu o normalności świata, w którym jest miejsce dla wszystkich dzieci. Ostatnio, tuż przed zajęciami z gimnastyki korekcyjnej, zadałam dzieciom z Prywatnego Przedszkola pytanie: „Dlaczego przychodzicie do Przedszkola nr 100 na gimnastykę?" Oto co odpowiedziały dzieci: Zuzia: „Chodzę tu na gimnastykę, bo chce być z tymi dziećmi, chce żeby im było wesoło!” Krzysio: „Lubię tu przychodzić. Na zawodach jest fajnie”. Antoś: „Fajne są zawody. Tutaj możemy trochę pobiegać, nauczyć się czegoś nowego”. Kinia: „Ja tutaj chodzę, dlatego że lubię te dzieci. Lubię też, jak chodzimy na tę salę. To jest nagroda! (Kinia mówi o sali doświadczania światła) Mariolka: „Ja tu przychodzę, żeby się wygimnastykować, żeby mieć mocne mięśnie”. Julia: „Ja lubię dzieci z tego przedszkola. Lubię się gimnastykować”. Dzieci odpowiadały z uśmiechem na twarzy. Dzięki pani Ani Turczynowicz – Suszyckiej, która dała początek tak wspaniałej działalności, dostaliśmy (nauczyciele, Rodzice z Przedszkola Prywatnego nr 18) szansę wychowania nowego pokolenia w inny sposób - tak aby miało ono wyrobione zrozumienie, tolerancję i poszanowanie dla słabszych członków grup społecznych. Biorąc udział w gimnastyce korekcyjnej, obserwuję jak bardzo dzieci z Przedszkola nr 100 są spragnione partnerskich kontaktów z koleżankami i kolegami w tym samym wieku. Mam nadzieję, że mój artykuł pomoże innym nauczycielom zorganizować podobne integracyjne zajęcia. mgr Jolanta Szałaj – nauczycielka Prywatnego Przedszkola nr 18
Wróć do spisu artykułów |
|