Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju przy Samorządowym Przedszkolu Specjalnym nr 100 w Krakowie os. Urocze 15
- rozpoczął pracę 2.10.2006
- obecnie obejmuje opieką dzieci w wieku od 2 r.ż. do momentu pójścia do szkoły.
- każde dziecko uczestniczy w zajęciach indywidualnych
- w zależności od swoich potrzeb i możliwości w wymiarze 1 do 2 godz. tygodniowo
REGULAMIN ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
PRZY SAMORZĄDOWYM PRZEDSZKOLU SPECJALNYM NR 100 W KRAKOWIE
Cele i założenia Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju:
- wczesne rozpoczęcie oddziaływań od momentu diagnozy opóźnień lub zagrożenia niepełnosprawnością oraz prowadzenie ich do rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego
- skoordynowane oddziaływanie różnych specjalistów w zależności od potrzeb dziecka
- dostosowanie programów edukacyjno – terapeutycznych do indywidualnych potrzeb dziecka w zakresie rodzajów i intensywności oddziaływań
- aktywny współudział rodziców w tworzeniu i realizacji indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych
- śledzenie przebiegu realizacji i efektów programu, stałe aktualizowanie i modyfikowanie założeń, aktualizowanie diagnozy
- dostarczanie rodzicom informacji o uprawnieniach i możliwych formach pomocy, niezbędnych adresach itp.
- pomoc w skontaktowaniu się rodziców z innymi rodzicami będącymi w podobnej sytuacji i z organizacjami
Wczesnym wspomaganiem rozwoju obejmuje się dzieci:
- z uszkodzeniem OUN
- o nieprawidłowym rozwoju na tle wad genetycznych
- o globalnie opóźnionym rozwoju psychoruchowym
- z dysharmonią rozwojową
- z zaburzeniami dojrzałości szkolnej po odroczeniu obowiązku szkolnego
- z opóźnieniem rozwoju mowy i języka
- z autyzmem
Zespół organizuje i prowadzi zajęcia:
- korekcyjno – kompensacyjne
- ogólnorozwijające
- logoterapeutyczne
- terapeutyczne obejmujące terapię zachowania i emocji
- wspierające rozwój ruchowy
Wczesne wspomaganie rozwoju prowadzone jest przez zespół, w skład którego wchodzą:
- psycholog
- logopedzi
- oligofrenopedagodzy
- nauczyciele gimnastyki korekcyjnej
- terapeuci Integracji Sensorycznej (SI)
Przez pracę w zespole rozumie się wspólne ustalanie diagnoz, programów dla dziecka, ocenę postępów, kierowanie do placówek szkolnych i pomoc rodzinie.
Skład Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju
- psycholog – jest osobą pierwszego kontaktu, odpowiada za koordynację zajęć służących pomocą rodzinie, dokonuje diagnozy sytuacji emocjonalnej rodziny i diagnozy psychologicznej dziecka, prowadzi terapię rodzinną
- oligofrenopedagog – dokonuje diagnozy umiejętności funkcjonalnych dziecka, organizuje optymalne środowisko rozwojowe dziecka z sugestiami do domu rodzinnego, prowadzi pracę korekcyjno-wyrównawczą podnosząc na wyższy poziom funkcjonowanie zaburzonych sfer rozwoju
- logopeda – ustala diagnozę logopedyczną, wcześnie rozpoznaje nieprawidłowości w zakresie budowy i funkcjonowania aparatu mowy. Prowadzi korekcję wad wymowy, decyduje o wprowadzeniu komunikacji alternatywnej i wspomagającej
- nauczyciel gimnastyki korekcyjnej – dokonuje diagnozy rozwoju ruchowego, prowadzi gimnastykę korekcyjną wg potrzeb dzieci, zapoznaje rodziców z technikami karmienia
Kadra Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju
Obok wykształcenia kierunkowego (tj. psychologia, pedagogika specjalna, logopedia, gimnastyka korekcyjna, wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka) posiada dodatkowe kwalifikacje z zakresu różnych metod terapii, m.in.:
- integracja sensoryczna prowadzona przez terapeutów posiadających certyfikat
- integracja bilateralna
- ustno twarzowa terapia regulacyjna R. Castillo – Moralesa
- pedagogika M. Montessori
- metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
- elementy metody NDT
metoda F. Affolter
- program rozwijający percepcję wzrokową wg M. Frostig, D. Horne
sekwencyjno-symultaniczna metoda nauki czytania wg J. Cieszyńskiej
- alternatywne i wspomagające metody komunikacji
- metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
- masaż Shantalla i inne techniki relaksacyjne
- metoda N. Lovasa
Rezultaty pracy w zakresie rozwoju poznawczego u wychowanków
- wzbogacenie pojęć ogólnych
- rozwój logicznego myślenia
- wydłużenie koncentracji uwagi dowolnej
- większa motywacja do działania
- podniesienie sprawności grafomotorycznej
- lepsze rozumienie sytuacji i słów
Rezultaty pracy w zakresie rozwoju mowy i komunikacji
- zwiększenie motywacji do komunikacji
- usprawnienie narządów mowy
- wypracowanie prawidłowego oddechu
- wyższy poziom artykulacji i funkcji słownej
- usprawnienie percepcji słuchowej i wzrokowej
- podnoszenie umiejętności rozpoznawania liter, sylab i prawidłowego podziału wyrazów
Rezultaty pracy w zakresie rozwoju ruchowego
- zwiększenie aktywności ruchowej
- nabywanie nowych wzorców ruchowych
- poprawienie zręczności i szybkości oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej
- lepsza orientacja w schemacie ciała, przestrzenna i kierunkowa
Rezultaty pracy w zakresie rozwoju społeczno – emocjonalnego
- większa umiejętność współpracy
- wygaszenie zachowań zakłócających
- wzrost adekwatnych reakcji
- wzrost samodzielności dzieci
Korzyści z prowadzenia Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju zaobserwowane przez rodziców i umieszczone w przeprowadzonej ankiecie
- regularność zajęć
- kompleksowa i profesjonalna opieka
- różnorodność metod
- zalecenia wychowawcze
- pomoc w rozwiązywaniu problemów w rodzinie
- pojawiła się wypowiedź, że „wczesne wspomaganie to pierwszy
- kontakt rodziców z instytucjonalną pomocą dzieciom niepełnosprawnym – "nie jesteśmy sami!"
Do dyspozycji Zespołu pozostaje cały sprzęt i wyposażenie placówki:
- sale zabaw
- sala gimnastyczna
- sala SI z małą siłownią
- gabinety logopedyczne i psychologiczny
- sprzęt rehabilitacyjny
- komputery z oprogramowaniem edukacyjnym
- sala z pomocami rozwojowymi M. Montessori
Kwalifikacja dzieci do udziału w zajęciach w Zespole Wczesnego Wspomagania Rozwoju
- obserwacja dziecka w środowisku domowym i przedszkolnym
- wstępna diagnoza w przedszkolu lub ewentualnie w poradni psychologiczno – pedagogicznej
- złożenie wniosku przez rodzica do poradni psychologiczno – pedagogicznej o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania
- opinie wydają Zespoły Orzekające działające przy każdej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej po zapoznaniu się z diagnozą psychologa i za aprobatą rodziców
- kontakt z placówkami prowadzącymi wczesne wspomaganie i złożenie odpowiednich wniosków