Startuj z nami Dodaj do ulubionych | ||
przedszkole specjalne 100 Kraków rehabilitacja dzieci niepełnosprawnych integracja |
496539 |
Najwierniejsi goście
Zapewne Dzieci, Personel Przedszkola, jak i Rodzice przyzwyczaili się już do licznych grup młodych ludzi, którzy rano przed godziną dziewiątą tłumnie siedzą w szatni przedszkola. To studenci pedagogiki specjalnej, którzy w ramach przedmiotu metodyka wychowania i nauczania dzieci głębiej upośledzonych umysłowo, systematycznie hospitują zajęcia prowadzone przez nauczycieli przedszkola, a następnie pod ich kierunkiem, po uprzednim przygotowaniu, samodzielnie pracują z dziećmi. Nie jest to łatwe zadanie, niektórzy po raz pierwszy mają możliwość bezpośredniego kontaktu z małym dzieckiem niepełnosprawnym. Zmienia się płaszczyzna pracy, w Przedszkolu nie pracuje się zza biurka, tylko na dywanie między dziećmi, które nie zawsze odpowiadają na zadane pytanie, ale za to chcą być jak najbliżej pani. Wielu studentów odczuwa obawę przed tą fizyczną i emocjonalną bliskością. A do tego jeszcze stres, bo ktoś, tzn. nauczyciel /taki świetny metodyk/, koleżanki /jak zawsze krytyczne/ i opiekun, oceniają. Ale taki jest cel zajęć, doświadczanie radości i trudu pracy „twarzą w twarz” z Kacperkiem, Joasią, Krzysiem, Jasiem. Oprócz realizacji cotygodniowych zajęć szkolnych, w Przedszkolu odbywają się także ciągłe dwutygodniowe praktyki pedagogiczne, ich ideą jest wprowadzenie studentów w całokształt oddziaływań edukacyjno - terapeutycznych placówki. Jest to cenne doświadczenie dla przyszłych nauczycieli. Studenci nie zawsze są tacy młodzi, grupy dojrzałych ludzi to studenci studiów zaocznych bądź podyplomowych, którzy także, lecz tylko w ramach hospitacji, odwiedzają Przedszkole. To w tych grupach wizyty u Was wywołują najsilniejsze emocje. Patrzą z pozycji rodzica, nauczyciela z wieloletnim stażem, człowieka, który już dużo widział. I są zaskoczeni, że tak wiele „nieszczęścia”, ale, że tyle słońca na twarzach dzieciaków, że jednak z nimi można pracować, że coś potrafią, że uśmiechy są także na twarzach nauczycielek, i że są takie zawodowo nie wypalone. Współpraca Katedry Pedagogiki Specjalnej z Przedszkolem trwa już prawie od trzydziestu lat. Jej przypieczętowaniem było podpisanie w 2001 roku przez rektora Akademii Pedagogicznej prof. dr hab. Michała Śliwę i ówczesną dyrektor mgr Ryszardę Korpet porozumienia na mocy którego Samorządowe Przedszkole nr 100 otrzymało status szkoły ćwiczeń Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Będziemy więc nadal częstymi gośćmi w Waszym Przedszkolu. Dr Maria Kościółek – Katedra Pedagogiki Specjalnej Akademii Pedagogicznej w Krakowie PS. Do Dyrekcji i Całego Personelu Przedszkola kieruje moje osobiste podziękowanie za życzliwość i serdeczność |
|