Startuj z nami Dodaj do ulubionych | ||
przedszkole specjalne 100 Kraków rehabilitacja dzieci niepełnosprawnych integracja |
493273 |
Terapia sensoryczna i trening słuchowy
Będąc mamą niepełnosprawnego, autystycznego dziecka jak każdy rodzic szukałam pomocy w usprawnianiu Kamilka. W zeszłym roku, w czerwcu trafiłam do Nowego Sącza do Gabinetu Terapii Sensorycznej „Milowy Krok” prowadzonego przez panią Jolantę Gawlik, również mamę autystycznego chłopca. Tam dowiedzieliśmy się o możliwości wyjazdu do Francji na tzw. „trening słuchowy” połączony z terapią sensoryczną. Licząc na to, że pomoże to naszemu synkowi nie wahaliśmy się. Na czym polega ta terapia? Otóż każdy program treningowy trwa 10-12 dni z dwoma pięciodniowymi okresami treningu składającego się z dwóch sesji terapeutycznych dziennie po 45 minut każda. Pomiędzy tymi okresami są dwa dni wolne od treningu. Podczas treningu słuchowego dziecko słyszy w słuchawkach muzykę i głosy przefiltrowane, zmodyfikowane elektronicznie i dostosowane do indywidualnego przypadku. Jednocześnie dziecko widzi na komputerze kształty i kolory zsynchronizowane z muzyką. Takie postępowanie zapewnia jednoczesną stymulację kilku modalności percepcyjnych. Codzienne sesje są głównym składnikiem treningu, koncentrują się na stymulacji innych zmysłów i nazywa się je „programem domowym”. Ten program jest również dostosowany do każdego dziecka. Rodzice są uczeni jak postępować z dzieckiem, aby stymulować zmysły równowagi, dotyku, wzroku, węchu i smaku. W zależności od stopnia zaburzenia wymagany jest trening powtórzeniowy po3 do 9 miesięcy. Powtórzenia te umożliwiają dalsze tworzenie zdolności słyszenia na bazi „nowo” uzyskanej zdolności. Sesje powtórzeniowe są szczególnie ważne dla dzieci pomiędzy trzecim rokiem życia a wiekiem dojrzewania, ponieważ w tym przedziale wiekowym połączenia nerwowe ulegają rozległej modyfikacji w miarę dojrzewania. My z Kamilkiem powtórzyliśmy program jesienią ubiegłego roku, już w Nowym Sączu. W czym nam to pomogło? Przede wszystkim Kamil był dzieckiem nie gaworzącym, nie sylabizującym. Potrafił tylko śmiać się, płakać, krzyczeć. We Francji po trzecim dniu terapii, gdy przed domkiem usłyszałam powtarzające się da, da, da ta, ta....proszę mi wierzyć, nie poznałam głosu własnego dziecka. Myślałam, że to jakieś obce dziecko podeszło pod domek i sobie gaworzy. Kamil był tak podekscytowany nową umiejętnością, że budził nas w nocy jego głos powtarzający sylaby. Wybaczyliśmy mu te nieprzespane noce bo dla nas to była najpiękniejsza muzyka. Masaże poprawiły jego wrażliwość na dotyk, ćwiczenia usprawniają zmysł równowagi i samokontroli własnego ciała. Jest to żmudna praca, wymagająca dużo cierpliwości, bo trening domowy kontynuowany jest codziennie, około godziny. Co do kolejnego wyjazdu do pani J. Gawlik to na razie zbieramy fundusze i pracujemy w domu. W terapii tej bardzo ważne jest to, że do każdego dziecka podchodzi się tam indywidualnie i każdy ma swój niepowtarzalny program dostosowany do jego potrzeb. Więcej informacji można uzyskać pod adresem: Auricula Poland Jolanta Gawlik, 33-300 Nowy Sącz, ul. Grunwaldzka 9 Tel; 0-18/ 547-51-89 tel. kom; 0606 675 244 e-mail: milkrok@interia.pl Renata Pityńska, mama Kamilka |
|