![]() |
![]() |
|
![]() ![]() |
||
przedszkole specjalne 100 Kraków rehabilitacja dzieci niepełnosprawnych integracja | ![]() |
![]() 500648 |
Psycholog w przedszkolu.
Jestem psychologiem pracującym w przedszkolu i na co dzień spotykam się z dziećmi. Koordynuje pracę innych specjalistów. Systematycznie, na bieżąco dokonuję diagnozy, analizuję postępy dzieci i modyfikuję programy rozwojowe zgodnie z aktualnymi możliwościami dziecka. Jestem konsultantem w sprawie dzieci tak dla nauczycieli, jak i specjalistów i innych pracowników, co pozytywnie wpływa na efektywną pracę z dziećmi. ![]() Na początku roku szkolnego, po określeniu dojrzałości społecznej dzieci (tzn. po ustaleniu stopnia samodzielności w samoobsłudze i ogólnej zaradności) przygotowuję każdemu dziecku wskazówki do pracy indywidualnej w grupie. Zawierają one konkretne zadania do wykorzystania przez nauczyciela w codziennej pracy. Razem z nauczycielem, logopedą, rehabilitantem i muzykoterapeutą ustalam indywidualne plany edukacyjno- rewalidacyjne dla dzieci, które tego potrzebują. W naszym przedszkolu takie plany posiada 26 dzieci. ![]() Wnikliwa obserwacja dzieci pozwala ustalić, że opóźnieniom rozwoju psychomotorycznego towarzyszą często zaburzenia rozwoju emocjonalnego tzn. drażliwość, zmienność nastrojów, lęki, niepokój oraz zaburzenia zachowania, np. nadruchliwość. W związku z tym niektóre dzieci wymagają dodatkowych zajęć indywidualnych. Po konsultacjach z nauczycielami wybrałam w bieżącym roku szkolnym dziewięcioro dzieci, z którymi pracuję. Prowadzę indywidualne zajęcia o charakterze ogólnorozwojowym, terapeutycznym oraz ćwiczenia usprawniające konkretne funkcje rozwojowe. Moje zajęcia indywidualne są uzupełnieniem ogólnego planu pracy z dziećmi. W bezpośrednim kontakcie z dzieckiem wykorzystuję: zabawy niedyrektywne (aktywność własna dziecka), Metodę Malowania 10 Palcami, „Terapię zabawy” J. Baran, masaże klasyczne i psychologiczne, wybrane ćwiczenia W. Sherborne oraz inne. W bieżącym roku szkolnym prowadzę z nauczycielami T. Chwają i J Sedlak grupowe zajęcia dla dzieci nadruchliwych. Wspólnie opracowałyśmy własny program korekcji zachowań dziecka nadpobudliwego. Program ma na celu uzupełnianie oddziaływań terapeutycznych podjętych już wobec dziecka, nagrywanie zajęć kamerą video i omawianie ich z zainteresowanymi rodzicami. Specjalnie dobrane zabawy i zajęcia mają uczyć dzieci radzenia sobie z nadpobudliwością, odreagowanie napięć leżących u podłoża tych zachowań oraz wdrażanie do wypełniania poleceń (umiejętność koncentracji uwagi). W scenariuszu przebieg kolejnych zajęć jest podobny, a znaczna część ćwiczeń i zabaw zawiera elementy pracy z ciałem, techniki relaksacyjne i ćwiczenia oddechowe. Uczymy dzieci wykorzystania swojej nagromadzonej energii w sposób społecznie akceptowany i konstruktywny. ![]() Utrzymuję ścisłe kontakty ze szkołami specjalnymi , przedszkolami integracyjnymi, ośrodkami opiekującymi się naszymi dziećmi po ukończeniu edukacji w przedszkolu. Staram się w organizowanych wycieczkach przybliżać rodzicom pracę tych placówek i doradzam ich wybór dla dzieci. Moja praca w Zespole Orzekającym w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej nr 4 w Nowej Hucie pozwala na sprawniejsze organizowanie opieki i przyznawanie jak najlepszych form pomocy dzieciom. Współpraca ze szkołami ułatwia mi śledzenie losów moich wychowanków (już od wielu lat) i często jest okazją do pomocy im i ich rodzicom nawet już w szkole. Zapraszam Państwa do częstego kontaktowania się ze mną. Bogusława Stachowicz- Zowada, psycholog |
|