Startuj z nami Dodaj do ulubionych | ||
przedszkole specjalne 100 Kraków rehabilitacja dzieci niepełnosprawnych integracja |
495816 |
O systemie Montessori
W Krakowie istnieje jedno przedszkole pracujące w myśl zasad opracowanych przez Marię Montessori (1870 – 1952), - Przedszkole Integracyjne Montessori, działające przy Krakowskim Ośrodku Rehabilitacji Wieku Rozwojowego na ulicy Prochowej 12. PPragnieniem autorek niniejszego artykułu jest chęć zainteresowania Rodziców dzieci niepełnosprawnych, Nauczycieli oraz wszystkich pozostałych osób pracujących z dziećmi tą niezwykle ciekawą propozycją pracy z dzieckiem - zarówno zdrowym jak i upośledzonym. Odsyłamy w tym miejscu wszystkich zainteresowanych do fachowej literatury a także wielu polskich oraz zagranicznych witryn internetowych, pisząc bowiem o systemie Montessori w paru zdaniach to tak, jakby spojrzeć na sam tylko wierzchołek ogromnych gór - gór złożonych z wielu grzbietów, przełęczy i szczytów. Każdy z Was - Drodzy Rodzice - posyłając dziecko do przedszkola orientuje się zapewne jakimi metodami prowadzone są zajęcia, co oferują poszczególne z nich, które są bardziej lub mniej efektywne w pomocy z konkretnym rodzajem zaburzenia, które są bardziej a które mniej lubiane przez Wasze dziecko. Co oferuje więc pedagogika Montessori? Jakie korzyści jest w stanie zapewnić, czym zaskoczyć? Maria Montessori zaliczana jest do grupy wielkich reformatorów szkoły tradycyjnej, ma ona jednak również bezpośredni udział w tworzeniu podstaw pedagogiki dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, opartej na bazie praktycznych doświadczeń. Obecnie coraz częściej wykorzystuje się pedagogiczne postulaty Montessori w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi a ogromną zaletą tej teorii jest troskliwość z jaką nauczyciel montessoriański odnosi się do dziecka, proponując mu zajęcie się pomocami rozwojowymi - atrakcyjnymi i zachęcającymi do wytrwałości. Jedną z takich właśnie pomocy rozwojowych (z kręgu ćwiczeń praktycznego życia) - którą pragniemy przedstawić jest zestaw służący do pracy z łyżką (fot.1) - mający na celu przede wszystkim doskonalenie umiejętności posługiwania się łyżeczką, a także wyodrębnienie trzech palców piszących, ćwiczenie koordynacji i koncentracji oraz wytrwałości i cierpliwości. W miseczce mogą znajdować się ziarna kukurydzy, fasoli lub ryżu, które w miarę potrzeby należy uzupełniać lub wymieniać. Nauczyciel najpierw prezentuje dziecku sposób pracy - powolne przenoszenie ziaren z miseczki stojącej po lewej stronie do miseczki stojącej po prawej, a następnie obserwuje jak dziecko radzi sobie z zadaniem. fot. 1 Dzieci pracujące w skupieniu z zestawem z łyżką Ponadto podczas pracy z tym zestawem ma miejsce stymulacja analizatora wzroku i okazja do ćwiczenia przekraczania linii środka ciała. Dziecko poprzez zabawę nieświadomie nabywa umiejętności potrzebnych w codziennym życiu - takich jak samodzielne jedzenie, rysowanie, pisanie. Dzieci bardzo chętnie same sięgają po ten materiał i wytrwale z nim pracują - a wtedy należy pamiętać o tym, aby pozwolić dziecku w skupieniu ćwiczyć i starać się nie przerywać tej czynności. Dzieci z różnorodnymi trudnościami wielokrotnie potrafią powtarzać to ćwiczenie, daje im ono bowiem możliwość odczucia sukcesu i satysfakcji, co bardzo pozytywnie wpływa na ich poczucie własnej wartości. (ciąg dalszy w następnym numerze)
Danuta Mierzwa i Iwona Koszot, nauczycielki z Przedszkola Integracyjnego Montessori |
|