Startuj z nami   Dodaj do ulubionych 
przedszkole specjalne 100 Kraków rehabilitacja dzieci niepełnosprawnych integracja


485322
 
Pedagogika Marii Montessori w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym.

Maria Montessori zaliczana jest do grupy wielkich reformatorów szkoły tradycyjnej, ma ona jednak również bezpośredni udział w tworzeniu podstaw pedagogiki dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, opartej na bazie praktycznych doświadczeń pracy z grupą tych dzieci.



Bardzo istotny jest również fakt, iż podstawy pedagogiki Montessori powstały po zapoznaniu się przez nią
z metodami Itarda i Sequina, a więc wykreowane zostały na bazie praktycznych doświadczeń w pracy z dziećmi głębiej niepełnosprawnymi intelektualnie.
Obecnie coraz częściej wykorzystuje się pedagogiczne postulaty Montessori w pracy
z dziećmi niepełnosprawnymi, a ogromną zaletą tej teorii jest troskliwość z jaką nauczyciel montessoriański odnosi się do dziecka, proponując mu zajęcie się pomocami rozwojowymi, atrakcyjnymi i zachęcającymi do wytrwałości w pracy. Szkolnictwo specjalne zaczerpnęło wiele istotnych zasad z pedagogiki Montessori – między innymi - zasadę akceptacji i życzliwości, wszechstronnej poglądowości i pomocy, przykładu i indywidualizacji. Montessori wielokrotnie podkreślała, że podstawą oddziaływań terapeutyczno – wychowawczych w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie muszą być specyficzne metody pedagogiczne oraz takie warunki i formy pracy, które wyzwolą indywidualność dziecka. Edukacja musi bowiem zajmować się rozwojem indywidualności
i pozwolić dziecku pozostać niezależnym, nie tylko w najważniejszych latach dzieciństwa, ale we wszystkich stadiach rozwoju. Pedagog specjalny ma do czynienia ze znacznie trudniejszymi problemami biomedycznymi, psychologicznymi i społecznymi swoich podopiecznych, jednakże w trakcie pracy pedagogicznej nigdy nie powinien zapominać o rozwoju indywidualności dziecka oraz jego udziale w prawdziwym życiu społecznym. Indywidualizacja pracy i aktywne metody uczenia – czyli uczenie przez działanie, mogą spełniać rolę terapeutyczną tym skuteczniej, im młodsze jest dziecko, posiada bowiem ono tzw. pamięć kinestetyczną – pamięć mięśni, dzięki której proces uczenia zostaje wzmocniony (E. Łatacz, 2000, s.43).

W pracy z materiałem montessoriańskim uwzględnia się wrażliwe fazy rozwoju dziecka, dzięki czemu jest on dla niego interesujący, a dodatkową zaletą jest to, że dziecko może powtórzyć każdą czynność dowolną ilość razy i w dowolnym czasie, co ułatwia proces kształcenia. W pewien uproszczony sposób możemy powiedzieć, że niektóre informacje można przekazać dziecku poprzez kształcenie ruchowe, wzmacnia ono bowiem w ten sposób procesy poznawcze. Montessori opracowała całe zestawy ćwiczeń ruchowych w których dziecko ma szansę wyćwiczyć pojedyncze czynności i tym samym trenować poznawanie otaczającej rzeczywistości, co szczególnie przydatne jest w pracy z dziećmi
o wolniejszym tempie rozwoju, tym bardziej, że dziecko otrzymuje w prezentacji ćwiczenia instrukcję, jak powinien wyglądać następny ruch (fot.1), co wpływa na wyeliminowanie błędów
w uczeniu się.



fot. 1 Ola układająca różową wieżę w specjalnym stojaku

Możliwe do zastosowania w każdych warunkach i ułatwiające koncentrację są ćwiczenia ciszy i chodzenia po linii (elipsie). Pomagają one dzieciom niwelować nadpobudliwość psychomotoryczną i dlatego mogą spełniać terapeutyczną rolę. Terapeutyczne zastosowanie znaleźć mogą również ćwiczenia praktycznego dnia, nie wymagające specjalnych pomocy,
a koordynujące ruchy i ułatwiające skupienie
(E. Łatacz, 1995, s.46).
Podstawą pedagogiki Montessori jest nauczanie wielozmysłowe a więc umożliwiające oddziaływanie na wiele zmysłów, co jest warunkiem niezbędnym do powstawania skojarzeń w procesie zdobywania doświadczeń i wiedzy oraz stwarzanie dziecku warunków do podejmowania samodzielnej decyzji odnośnie własnej pracy.

Propozycja Montessori jest więc pewnym sposobem uatrakcyjnienia i ułatwienia indywidualnej i grupowej stymulacji rozwojowej dzieci niepełnosprawnych. Zwolnione tempo uczenia się, zniekształcony i często nieadekwatny odbiór zmysłowy świata powodują u dzieci lęk, frustrację i depresję, uniemożliwiające sukces. Dopiero wytworzenie swobodnej atmosfery
i wyzwolenie wolności dziecka, wywołuje tak pożądaną spontaniczną, własną aktywność dziecka.
Przystosowanie materiału montessoriańskiego do potrzeb dzieci niepełnosprawnych nie nastręcza dużych trudności. Część materiału może być stosowana bez żadnej adaptacji, a w przypadku stosowania go przez dzieci niewidome, zamiana kolorów na zróżnicowaną fakturę, lub alfabetu drukowego na alfabet Braille’a jest bardzo prosta.
W metodzie Montessori, przy wykonywaniu niektórych ćwiczeń zaleca się dzieciom przesłonięcie oczu czarną opaską. Trudności wynikające z ograniczeń motorycznych lub osłabionej koordynacji ruchowej pokonuje się poprzez zastosowanie elementów spajających, ułatwiających stabilizację poszczególnych części pomocy – np. umożliwienie dziecku ułożenia różowej wieży poprzez ustawianie jej w specjalnym stojaku (fot.2).



fot. 2 Nauczyciel prezentujący sposób pracy z wybranym przez dziecko materiałem

Niemniej jednak stosowanie materiału montessoriańskiego w pracy
z niepełnosprawnymi nie może być prostym przeniesieniem zasad klasycznej metody Montessori. Włączenie dziecka niepełnosprawnego do grupy pełnosprawnych musi być poprzedzone jego indywidualną pracą z materiałem, którą wykonuje przy pomocy nauczyciela. Jeśli osiągnie wystarczające wyniki, i pomimo posiadanych ograniczeń intelektualnych jest zdolne do sterowania własnym działaniem, włączane jest do pracy w grupie, gdyż należy pamiętać, że pojęcie terapii Montessori jest ściśle osadzone w kontekście integracji dziecka zdrowego z dzieckiem niepełnosprawnym (G. Kucharzewska, 2002). Sformułowanie celu terapii Montessori nie jest więc trudne: - to wspólne wzrastanie, życie, nauka, wzajemne wspieranie się, poznawanie i wspomaganie pełno – i niepełnosprawnych, a więc szeroko rozumiana integracja.
Dziecko podczas pracy z nauczycielem ma możliwość samodzielnego wyboru materiału
z którym chce pracować, wielokrotnego powtarzania ćwiczenia, nieskrępowanego manipulowania i odkrywania, podczas którego ukazujemy dziecku cel, który w momencie osiągnięcia przynosi „zmaterializowany” sukces, pierwsze dziecięce osiągnięcia i oznaki panowania nad otoczeniem, rzeczywistością, a więc pierwsze oznaki niezależności i wolności dziecka.


BIBLIOGRAFIA:

1. Kucharzewska G., Terapia Montessori kluczowym momentem integracji społecznej, referat wygłoszony w Polskim Towarzystwie Montessori, Łódź 2002
2. Miksza M., Zrozumieć Montessori, IMPULS, Kraków 1998
3. Badura - Strzelczyk G., Pomóż mi zrobić to samemu. Jak wykorzystać idee Marii Montessori we współczesności?, IMPULS, Kraków 1998






Iwona Koszot, Danuta Mierzwa
nauczycielki Przedszkola Integracyjnego Montessori



Wróć do spisu treści

 
Facebook Biuletyn Informacji Publicznej
Odwiedź
  • Rehabilitacja.pl
  • Dar życia


  • Wykonanie WebSite