Startuj z nami   Dodaj do ulubionych 
przedszkole specjalne 100 Kraków rehabilitacja dzieci niepełnosprawnych integracja


483972
 
Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka

Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju przy Samorządowym Przedszkolu Specjalnym nr 100 w Krakowie os. Urocze 15

  • rozpoczął pracę 2.10.2006
  • obecnie obejmuje opieką dzieci w wieku od 2 r.ż. do momentu pójścia do szkoły.
  • każde dziecko uczestniczy w zajęciach indywidualnych
  • w zależności od  swoich potrzeb i możliwości w wymiarze 1 do 2 godz. tygodniowo

REGULAMIN ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
PRZY SAMORZĄDOWYM PRZEDSZKOLU SPECJALNYM NR 100 W KRAKOWIE

Cele i założenia Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju:

  • wczesne rozpoczęcie oddziaływań od momentu diagnozy opóźnień lub zagrożenia niepełnosprawnością oraz prowadzenie ich do rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego
  • skoordynowane oddziaływanie różnych specjalistów w zależności od potrzeb dziecka
  • dostosowanie programów edukacyjno – terapeutycznych do indywidualnych potrzeb dziecka w zakresie rodzajów i intensywności oddziaływań
  • aktywny współudział rodziców w tworzeniu i realizacji indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych
  • śledzenie przebiegu realizacji i efektów programu, stałe aktualizowanie i modyfikowanie założeń, aktualizowanie diagnozy
  • dostarczanie rodzicom informacji o uprawnieniach i możliwych  formach pomocy, niezbędnych adresach itp.
  • pomoc w skontaktowaniu się rodziców z innymi rodzicami będącymi w podobnej sytuacji i z organizacjami


Wczesnym wspomaganiem rozwoju obejmuje się dzieci:

  • z uszkodzeniem OUN
  • o nieprawidłowym rozwoju na tle wad genetycznych
  • o globalnie opóźnionym rozwoju psychoruchowym
  • z dysharmonią rozwojową
  • z zaburzeniami dojrzałości szkolnej po odroczeniu obowiązku  szkolnego
  • z opóźnieniem rozwoju mowy i języka
  • z autyzmem


Zespół organizuje i prowadzi zajęcia:

  • korekcyjno – kompensacyjne
  • ogólnorozwijające
  • logoterapeutyczne
  • terapeutyczne obejmujące terapię zachowania i emocji
  • wspierające rozwój ruchowy


Wczesne wspomaganie rozwoju prowadzone jest przez zespół, w skład którego wchodzą:

  • psycholog
  • logopedzi
  • oligofrenopedagodzy
  • nauczyciele gimnastyki korekcyjnej
  • terapeuci Integracji Sensorycznej (SI)

Przez pracę w zespole rozumie się wspólne ustalanie diagnoz, programów dla dziecka, ocenę postępów, kierowanie do placówek szkolnych i pomoc rodzinie.


Skład Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju

  • psycholog – jest osobą pierwszego kontaktu, odpowiada za koordynację zajęć służących pomocą rodzinie, dokonuje diagnozy sytuacji emocjonalnej rodziny i diagnozy psychologicznej dziecka, prowadzi terapię rodzinną

  • oligofrenopedagog – dokonuje diagnozy umiejętności funkcjonalnych dziecka, organizuje optymalne środowisko rozwojowe dziecka z sugestiami do domu rodzinnego, prowadzi pracę korekcyjno-wyrównawczą podnosząc na wyższy poziom funkcjonowanie zaburzonych sfer rozwoju

  • logopeda – ustala diagnozę logopedyczną, wcześnie rozpoznaje nieprawidłowości w zakresie budowy i funkcjonowania aparatu mowy. Prowadzi korekcję wad wymowy, decyduje o wprowadzeniu komunikacji alternatywnej i wspomagającej

  • nauczyciel gimnastyki korekcyjnej – dokonuje diagnozy rozwoju ruchowego, prowadzi gimnastykę korekcyjną wg potrzeb dzieci, zapoznaje rodziców z technikami karmienia


Kadra Zespołu  Wczesnego Wspomagania Rozwoju

Obok wykształcenia kierunkowego (tj. psychologia, pedagogika specjalna, logopedia, gimnastyka korekcyjna, wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka) posiada dodatkowe kwalifikacje z zakresu różnych metod terapii, m.in.:

  • integracja sensoryczna prowadzona przez terapeutów posiadających certyfikat
  • integracja bilateralna
  • ustno twarzowa terapia regulacyjna R. Castillo – Moralesa
  • pedagogika M. Montessori
  • metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
  • elementy metody NDT
    metoda F. Affolter
  • program rozwijający percepcję wzrokową wg M. Frostig, D. Horne
    sekwencyjno-symultaniczna metoda nauki czytania wg J. Cieszyńskiej
  • alternatywne i wspomagające metody komunikacji
  • metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
  • masaż Shantalla i inne techniki relaksacyjne
  • metoda N. Lovasa


Rezultaty pracy w zakresie rozwoju poznawczego u wychowanków

  • wzbogacenie pojęć ogólnych
  • rozwój logicznego myślenia
  • wydłużenie koncentracji uwagi dowolnej
  • większa motywacja do działania
  • podniesienie sprawności grafomotorycznej
  • lepsze rozumienie sytuacji i słów

Rezultaty pracy w zakresie rozwoju mowy i komunikacji

  • zwiększenie motywacji do komunikacji
  • usprawnienie narządów mowy
  • wypracowanie prawidłowego oddechu
  • wyższy poziom artykulacji i funkcji słownej
  • usprawnienie percepcji słuchowej i wzrokowej
  • podnoszenie umiejętności rozpoznawania liter, sylab i prawidłowego podziału wyrazów

Rezultaty pracy w zakresie rozwoju ruchowego

  • zwiększenie aktywności ruchowej
  • nabywanie nowych wzorców ruchowych
  • poprawienie zręczności i szybkości oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej
  • lepsza orientacja w schemacie ciała, przestrzenna i kierunkowa

Rezultaty pracy w zakresie rozwoju społeczno – emocjonalnego

  • większa umiejętność współpracy
  • wygaszenie zachowań zakłócających
  • wzrost adekwatnych reakcji
  • wzrost samodzielności dzieci

Korzyści z prowadzenia Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju zaobserwowane przez rodziców i umieszczone w przeprowadzonej ankiecie

  • regularność zajęć
  • kompleksowa i profesjonalna opieka
  • różnorodność metod
  • zalecenia wychowawcze
  • pomoc w rozwiązywaniu problemów w rodzinie
  • pojawiła się wypowiedź, że „wczesne wspomaganie to pierwszy
  • kontakt rodziców z instytucjonalną pomocą dzieciom niepełnosprawnym – "nie jesteśmy sami!"

 Do dyspozycji Zespołu pozostaje cały sprzęt i wyposażenie placówki:

  • sale zabaw
  • sala gimnastyczna
  • sala SI z małą siłownią
  • gabinety logopedyczne i psychologiczny
  • sprzęt rehabilitacyjny
  • komputery z oprogramowaniem edukacyjnym
  • sala z pomocami rozwojowymi M. Montessori

 

 

 

 

 

 

 

Kwalifikacja dzieci do udziału w zajęciach w Zespole Wczesnego Wspomagania Rozwoju

  • obserwacja dziecka w środowisku domowym i przedszkolnym
  • wstępna diagnoza w przedszkolu lub ewentualnie w poradni psychologiczno – pedagogicznej
  • złożenie wniosku przez rodzica do poradni psychologiczno –  pedagogicznej o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania
  • opinie wydają Zespoły Orzekające działające przy każdej Poradni  Psychologiczno – Pedagogicznej po zapoznaniu się z diagnozą  psychologa i za aprobatą rodziców
  • kontakt z placówkami prowadzącymi wczesne wspomaganie i złożenie odpowiednich wniosków
 
Facebook Biuletyn Informacji Publicznej
Odwiedź
  • Rehabilitacja.pl
  • Dar życia


  • Wykonanie WebSite